PARK NARODOWY „UJŚCIE WARTY” 29. 03. 2010
OCHRONA PRZYRODY A KONFLIKTY SPOŁECZNE
Literatura przedmiotu:
R.Błaut, Skuteczne negocjacje,W-wa 1994
St. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów,Wrocław 2008
R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi,Gdańsk 2009
K.Hogan, Psychologia perswazji,W-wa 1996
G.Kennedy, Negocjator (leksykon),W-wa 2004
M.Kochan, Pojedynek na słowa,Kraków 2005
M. Tokarz, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk 2006
Przygotowanie programu i prowadzenie: Artur Curyło
Doskonalenie predyspozycji do komunikowania się
(Zb. Nęcki, V. Birkenbhil)
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Jest starszym od języka werbalnego sposobem porozumiewania się. Stanowi ważne źródło informacji o emocjach i nastawieniach rozmówcy. Obejmuje: sposób mówienia (intonacja, akcent, barwa, wysokość i głośność), mimikę twarzy, postawę ciała, zachowania w przestrzeni, ruchy i gesty). Jest bardziej wiarygodna od słów, zwłaszcza spontaniczne reakcje niewerbalne. Tylko 7 – 35% informacji o emocjach i nastawieniach rozmówcy pochodzi ze słów. Aż 65 – 93 % takich informacji zawiera się w zachowaniach niewerbalnych rozmówcy.
Reguły wywierania wpływu na ludzi,
czyli jak nakłonić innych aby powiedzieli „tak”, wykorzystując powszechną tendencję do automatycznego reagowania na określone sytuacje.
Reguła wzajemności – jeśli potrafisz wyzwolić w drugiej osobie poczucie wdzięczności, będzie skłonny spełniać Twoje prośby, współpracować i pomagać Ci.
Reguła zaangażowania i konsekwencji – jeśli uda Ci się zaangażować drugiego człowieka w jakieś działanie (nawet związane z niewielkim wysiłkiem i dość błahe) możesz stopniowo zwiększać swoje prośby i oczekiwania, a on będzie skłonny im ulegać.
Reguła społecznego dowodu słuszności – jeśli druga osoba jest w stanie wahania, możesz silnie wpłynąć na jej decyzję powołując się na zdanie (zachowanie) większości.
Ludzie bardzo często, gdy nie są pewni swojej decyzji, po prostu naśladują większość.
Reguła lubienia i sympatii – jeśli ktoś Cię polubi, zwiększasz swoje szanse na pozytywną ocenę Twojej osoby z jego strony, a także na pozytywne rozważenie twoich próśb i propozycji.
Reguła autorytetu – jeśli postrzegany jesteś jako osoba o silnej pozycji w jakimś zakresie, masz zwielokrotnione szanse na uważne traktowanie Twoich uwag, postulatów, wniosków, próśb. Już samo powołanie się na uznany autorytet zwiększa Twoją siłę wpływu.
Reguła niedostępności – dobra trudno dostępne automatycznie wydają się bardziej cenne od łatwo dostępnych.
ARGUMENTOWANIE :
Do technik rzetelnych argumentowania zalicza się te, które można weryfikować (sprawdzać). Techniki manipulacyjne bądź wymykają się weryfikacji (sprawdzeniu prawdziwości), bądź ich siła perswazyjna polega bardziej na pobudzaniu emocji, niż na wartości dowodowej - przynależą do erystyki (sztuki nadawania pozorów prawdy twierdzeniom fałszywym). Do technik względnie rzetelnych należą na przykład : wskazanie faktów, porównywania, przykłady, przewidywanie konsekwencji. Do technik nadużywanych manipulacyjnie należą między innymi wszelkie obietnice przyszłych korzyści bez pokrycia w rzeczywistości oraz wyolbrzymianie korzyści gdy faktycznie są mizerne.
Dobór argumentów „za” i „przeciw” w przekonywaniu:
Argumentacja jednostronna– polega na wskazywaniu wyłącznie wszystkich „za” celem, do którego przekonujesz. Sprawdza się wobec tych, którzy już są prawie zdecydowani i potrzebują tylko potwierdzenia swojego wyboru oraz wobec osób nie zorientowanych w temacie.
Argumentacja dwustronna – polega na wskazywaniu „za” i „przeciw” wobec celu, do którego przekonujesz. Należy ją stosować wobec osób nastawionych krytycznie i dobrze zorientowanych w temacie (posiadających doświadczenie). Bilans „plusów” i „minusów” powinien być zgodny z celem, do którego nakłaniasz.
W JAKI SPOSÓB KOMUNIKUJESZ SIĘ W SYTUACJI KONFLIKTOWEJ
W każdym poniższym stwierdzeniu określ, czy byłbyś skłonny zachować się w podany sposób w wypadku konfliktu. Zakreśl "tak" lub "nie''.
1 . |
Dominuję w sporze, dopóki druga strona nie zrozumie mojego stanowiska. |
TAK |
NIE |
2. |
Unikam tematów powodujących spory. |
TAK |
NIE |
3. |
Nalegam, aby moja propozycja była respektowana w trakcie konfliktu. |
TAK |
NIE |
4. |
Proponuję rozwiązania, które łączą różne punkty widzenia. |
TAK |
NIE |
5. |
Unikam sytuacji konfliktowych. |
TAK |
NIE |
6. |
Wycofuję się, gdy ktoś doprowadzi do konfrontacji na sporny temat. |
TAK |
NIE |
7. |
Podnoszę głos w celu wymuszenia akceptacji mojego stanowiska. |
TAK |
NIE |
8. |
Proponuję twórcze rozwiązania w trakcie omawiania sporu. |
TAK |
NIE |
9. |
Nie wygłaszam swoich poglądów, by nie wywoływać sporo. |
TAK |
NIE |
10. |
Często ustępuję, gdy ktoś inny pójdzie na kompromis. |
TAK |
NIE |
11. |
Łagodzę konflikt twierdząc, że nasze różnice są błahe. |
TAK |
NIE |
12. |
Spieram się uparcie o moje racje. |
TAK |
NIE |
13. |
Próbuję dojść do kompromisu na temat tego, co różni mnie od opozycji. |
TAK |
NIE |
14. |
Wyraźnie oznajmiam moją opinię. |
TAK |
NIE |
15. |
Próbuję łączyć wszystkie zgłaszane pomysły, by w efekcie znaleźć rozwiązania problemów. |
TAK |
NIE |
.
Sposób punktacji.
Jeżeli odpowiedziałeś "TAK", spójrz na poniższą tabelę i zakreśl odpowiedni numer. Po naniesieniu wszystkich 15 odpowiedzi policz ilość skreśleń dla każdej strategii.
Strategia |
Wskaźniki strategii |
Strategia unikania konfrontacji
|
2, 5, 6, 9, 11 |
Strategia współpracy
|
4, 8, 10, 13, 15 |
Strategia kontroli
|
1, 3, 7, 12, I4 |